Onderdelen uit voorraad of op maat? Als inkoper van onderdelen weet Ivo Witteveen als géén ander hoe belangrijk beschikbaarheid en snelheid zijn. Omdat onderdelen cruciaal zijn om stilstand te voorkomen, wordt er alles aan gedaan om de klant zo goed mogelijk te helpen.
Ivo is sinds november 2015 in dienst bij W&H. Hij solliciteerde naar de functie magazijnmedewerker, maar bleek perfect te passen op de functie van inkoper. “Nadat ik 13 jaar in de autobranche gewerkt had, was ik op zoek naar een nieuwe uitdaging. Magazijnwerk kende ik op mijn duimpje. Ik heb alle functies doorlopen, tot en met het zelfstandig runnen van het magazijn. Het inkopen van onderdelen sluit daar mooi op aan en past heel erg goed bij mij, ik krijg er enorm veel energie van.”
Als het nóg sneller moet
“99% van de onderdelen die we bestellen gaat via mijn handen. Daarvoor beschikken we over een scala aan bestelmogelijkheden”, vertelt Ivo. “De standaard is een ‘global’ order, waarbij er de volgende dag geleverd wordt. Voor spoedleveringen zijn er nachtzendingen, of 24/7 koeriers als er écht geen minuut verloren mag gaan. Bij nachtzendingen worden de bestellingen vóór 7 uur ’s ochtends bij onze monteurs in de bus geleverd of rechtstreeks bij de klant.
De klant is koning
Liebherr heeft een systeem, waarbij de inkoper simpel kan aanklikken wat op voorraad is om te bestellen. Ivo: “En als eens iets niet op voorraad is, is het een kwestie van mailen en/of bellen om een passende oplossing te vinden. Bij Liebherr zijn ze heel bereidwillig, gaan ze heel erg ver om de klant te helpen. Op alles wat je vraagt wordt door de spare parts afdeling gereageerd, heel correct en snel. Kosten noch moeite worden gespaard om per situatie de juiste service te bieden.”
Servicematerialen op voorraad
Naast specifiek te bestellen onderdelen heeft W&H ook een grijpvoorraad. Die bestaat uit service materialen die continu worden gebruikt, zoals servicepaketten, brandstoffilters, multi-riemen, hydrauliekfilters, V-snaren, diverse soorten olie, etc. Ivo vertelt: “Voor aanvulling van onze eigen voorraad maken we gebruik van zogenoemde ‘economy’ orders. Deze worden in principe binnen twee dagen geleverd”.
Teamwork
Het team voor onderdelen bestaat uit 10 mensen: drie verkopers, een inkoper, twee personen voor de retouren, drie personen voor het magazijn en de manager. Met zijn team zit het volgens Ivo wel goed: “Ik zit hier op mijn plek. De rol van inkoper binnen het team past heel erg goed bij me. Ik ben aardig precies, soms wat dwangmatig. Mijn job heeft veel routine, maar wel de dynamiek van kunnen afwijken. Elke dag is hierdoor verschillend, dat maakt het leuk. Soms zijn er veel spoedjes, maar aan het einde van de dag is mijn bureau altijd leeg. We hebben een geweldig team dat snoeihard werkt en ondanks alle hectiek toch flexibel is. Met gelukkig op zijn tijd een dolletje en een bakkie… Het is lekker als het allemaal loopt en de klant tevreden is!”
Passie
Naast zijn werk vertelt Ivo ook gepassioneerd over zijn gezin en passie voor auto’s. “Dit is voor ons een bijzondere periode. Eind maart krijgen we de sleutel van onze nieuwbouwwoning in Kesteren, een twee-onder-een-kapwoning. Samen met mijn vrouw Bernadien en dochter Nola van drie heb ik er érg veel zin in. Voorlopig zal ik hier mijn handen uit de mouwen kunnen steken en heb ik wat minder tijd voor mijn andere passie: auto’s. Ik ben gek op autosport en alles wat hiermee gepaard gaat. Een aantal jaren terug heb ik zelfs een raceteam gehad en deed ik mee aan ‘endurance racen’.”