Karel en Jaap sleutelen bij elkaar opgeteld al 55 jaar aan allerlei verschillende machines. Dat gaat niet vervelen en je wordt er niet arrogant van. Integendeel zelfs. Jaap: “Als je denkt dat je alles weet, dan leer je dat vanzelf weer af.”
Wat doet ie niet?
Karel en Jaap startten beide als stagiair voor hetzelfde bedrijf: Pelle Service in Hengevelde. Daar werken ze nog steeds. Toch komt het voor dat ze elkaar weken niet zien. Als service-monteur zijn ze constant in de regio om klanten te helpen. ‘Hij doet het niet’, horen Jaap en Karel dan. Ze worden meestal gebeld als een machine ermee stopt. Jaap wil gelijk meer weten: “We vragen door”, zegt hij. “Wat werkt er niet? Wil hij niet rijden? Draait de motor wel? Als we meer weten kunnen we de juiste spullen meenemen.” Niet ieder probleem is aan de telefoon duidelijk. “Ook wij komen voor verrassingen te staan”, zegt Karel. Jaap: “Dan moet je toch netjes vooraan beginnen en goed luisteren. Soms krijgen we tijdens een kopje koffie met de machinist net de aanwijzing die we nodig hebben.”
Iedere machine een andere uitdaging
Er zijn veel verschillende machines om aan te werken. Rupskranen en mobiele kranen, bijvoorbeeld, maar ook spoorwegmachines en laadschoppen. Iedere machine kent zijn eigen uitdaging.
Jaap: “Om een rupskraan af te stellen moet je goed nadenken. Die kom ik niet zo vaak tegen. Bij een shovel is het rijwerk belangrijk. Dan moet je zorgen dat ie goed soepel rijdt en lekker schakelt. Dat is leuk sleutelen.” Karel houdt wel van puzzelen met spoorweg-machines. “Qua functies vooral”, zegt hij. “Zo’n machine moet grasmaaien, maar bijvoorbeeld ook dwarsliggers onder het spoor kunnen leggen.”
Laptop is de nieuwe moersleutel
Een van de grootste veranderingen in het werk van een servicemonteur is de elektronica. Karel en Jaap startten hun werk 30 jaar geleden met alleen elektra in de machines. Nu krijgen ze in plaats van roest ook te maken met software-updates, te strak aangedraaide schroeven én te strak afgestelde computerparameters. Karel: “Laatst had ik mijn laptop thuis laten liggen. Dat is net zo vervelend als één van je sleutels vergeten.”
Handen viesmaken, lenig blijven
Een laptop maakt het werk makkelijker, maar kan nooit het werk van een Liebherr-servicemonteur doen. “Ook bij een computerstoring moet je wel zorgen dat de machine weer werkt”, zegt Karel.
Mouwen opstropen en je handen viesmaken dus. “Je blijft wel lenig”, grapt Jaap. Hij doelt op sjouwen (door de modder) met eraf gelopen rupsbanden en ook het klimwerk op de grote machines. “Hoe groter de machine, hoe meer je moet klauteren”, zegt hij. “En dan met een emmertje je gereedschap naar boven halen.”
Machines laten je niet los
Jaap en Karel geven toe dat ze thuis nog wel eens in een werkprobleem duiken. Karel: “Dan klap ik de laptop open om een oplossing te zoeken.” Buiten het werk is Karel ook geïnte-resseerd in oude trekkers. Als hij daar zijn geld mee kon verdienen, deed hij het. Jaap weet niet precies wat hij zou doen als hij geen servicemonteur was, maar het eerste wat hem te binnen schiet spreekt boekdelen: “Misschien op een machine rijden of zoiets…”