Bij Asfalt Productie Kootstertille (APK) zijn ze een goede bekende van de Liebherr L576 laadschop. Inmiddels zijn ze toe aan hun derde exemplaar, met volle tevredenheid.

Sjoerd van der Sluit (l) is machinist en Rinse Stienstra (r) is chef asfalt menginstallatie bij APK, gelegen in het Friese Kootstertille vlakbij Drachten. Kenmerkend voor een asfaltcentrale is de lichte bitumengeur. “Zelf ruik ik het niet meer, maar de productie van asfalt is alles waar het hier om draait”, vertelt Rinse. “Als chef van de centrale ben ik verantwoordelijk voor de dagelijkse stand van zaken bij het bedrijf. Inkoop, planning, techniek, personeel, kwaliteit, Arbo, milieu. Sporadisch spring ik zelf ook nog wel eens bij als weger, machinist of voor onderhoud.”

Besparen bij load & carry
Bij APK hebben ze de hands-on mentaliteit die zoveel Noorderlingen typeert; doe maar gewoon, dan is het goed. Het had dus ook wel wat voeten in aarde voordat APK overstapte naar hun eerste Liebherr voor al hun load & carry werkzaamheden. Vanuit zijn functie is Rinse verantwoordelijk voor de machines die op de centrale gebruikt worden. “Voordat we overstapten hebben we een demo-machine van Liebherr en van nog een andere A-merkfabrikant gehad. De Liebherr kwam bij de demo heel aardig uit de verf. Wat de doorslag gaf was de prijs en dan met name het zuinige brandstofverbruik. Vergeleken met de machine die we hadden kwam dat neer op een besparing van 8 liter per uur, dus tel maar na! Natuurlijk is het daarna de vraag of het ook allemaal klopt. We zijn aan de slag gegaan en zijn er dik tevreden mee.”

Optimale grootte, wendbaarheid en gemak
Inmiddels is APK aan zijn derde Liebherr L576 laadschop toe. “Iedere 4-5 jaar wordt onze load & carry machine vervangen door een nieuwe. We hebben dan 10-11.000 draaiuren op de teller staan. De L576 is de perfecte machine voor ons voor wat betreft grootte, wendbaarheid en gemak. We hebben deze keer ook naar de L580 gekeken, maar die was gewoon een maatje te zwaar voor ons”.

 

Rinse Stienstra over de nieuwe Liebherr L576 XPower:
’Deze is écht nog een stuk sterker!’

 

De nieuwste L576 heeft volgens Rinse de beste prestaties voor zijn bedrijf. “De opbreekkracht is een sterk punt van deze machine, hij is goed voor de job. Nog een extra pluspunt is de geluidsnormering, want de nieuwe machine is ook behoorlijk stil geworden.”

‘Sterk’ maken, voor het milieu
Dat Liebherr blijft innoveren is volgens Rinse goed merkbaar. “Het aandrijf-concept is bij deze versie veranderd. Door de nieuwe aandrijving kan hij een tandje meer doen dan zijn voorganger en is hij een stuk sterker. Daarnaast is ook het brandstofverbruik heel netjes, zo’n 14 liter per draaiuur. Daar zijn we blij mee, want ook in onze tak van sport wordt milieu steeds belangrijker.”
Rinse weet waarover hij praat. “Sinds kort is er een asfaltlabel met een milieu-index. Ons streven is om in de onderlaag 50% recycled asfalt te gebruiken. Ook brandstofverbruik telt bij het nieuwe asfaltlabel mee: hoe zuiniger onze machines, des te hoger de score. Uiteindelijk telt dit door in onze kostprijs en levert een betere score meer werk op.”