Op de hoofdvestiging in Heteren werken zo’n 16 monteurs in de centrale binnendienst werkplaats. Wouter Scholten is als meewerkend voorman één van de drijvende krachten bij het bedrijfsklaar maken van nieuwe machines, reparaties & groot onderhoud. Sinds het voorjaar is er het nodige veranderd voor Wouter en werkt hij als service coördinator in Heteren. Meer daarover lees je onderin dit artikel.


“Als meewerkend voorman ben ik eerste aanspreekpunt en vraagbaak voor een aantal collega-monteurs. Dit is leuk en afwisselend werk, maar boven alles voel ik me gewoon monteur” vertelt Wouter. De rechterhand van de chef werkplaats staat als senior monteur met beiden benen in de montagepraktijk. “Vanuit Heteren verzorgen we de levering van nieuwe machines in Nederland. Slechts bij uitzondering worden hele grote machines rechtstreeks op de klantlocatie afgeleverd. De machines die hier binnenkomen worden gecheckt en op klantwens klaargemaakt. We zorgen voor de definitieve montage en de opbouw van specificaties naar wens van de klant.”

Leuke monteursclub en goede sfeer
Wouter praat vol passie over het monteurswerk dat in de werkplaats wordt uitgevoerd en over het team. “Naast de nieuwe machines zorgen we ook voor reparaties en het reguliere onderhoud. We werken hier met een hartstikke mooi product en iedereen is druk. Het is een leuke gemixte groep, met jonge mensen die ambitieus zijn. Die leiden we op zodat ze kunnen doorgroeien. We dagen ze uit, laten ze storingen zoeken, mooi werk! De oudere ‘meer ervaren’ krachten zijn geroutineerd in het bedrijfsklaar maken van nieuwe machines.” Volgens Wouter is de sfeer goed, met collega’s die allemaal iets voor elkaar overhebben. “Als je vragen hebt, zijn er altijd mensen die het weten en je
kunnen helpen.”

Liefde voor techniek
Wouter weet waarover hij het heeft. Hij werkt al 14 jaar bij W&H in Heteren, waarvan de laatste 5-6 jaar als meewerkend voorman. “Ik ben hier gekomen vanuit stage, volgde de monteurs-machinistenopleiding bij het Soma college in Harderwijk.” Van deze opleiding heeft W&H continu een leerling-monteur in de werkplaats. “Zelf had ik het zo goed naar mijn zin dat ik ben blijven hangen. Er lopen er hier nog wel een paar rond die ook zo begonnen zijn. Daarna heb ik doorgestudeerd voor 1e monteur bedrijfswagens, maar ik heb nog nooit een bedrijfswagen gerepareerd, haha. De liefde voor techniek zit in mij: ik ben ook gek op motoren en motorrijden, bij voorkeur op mijn Aprilia Tuono.”

Opleiding en kennisdeling
Het werk is in de afgelopen 10 jaren technisch veranderd weet Wouter. “Het eerste wat we doen bij een machine met klachten is de laptop eraan koppelen en foutcodes uitlezen. De nieuwste modellen zitten vaak nét weer iets anders in elkaar dan het vorige type, dat is een leertraject. Gelukkig hebben we hier mensen die het leuk vinden om zich daarin te verdiepen en instructies te maken.” Dat is echt een aspect van deze tijd vertelt Wouter: kennisdeling en samen beter worden. “Verder is het een mechanische sport waarbij we lekker kunnen sleutelen. De ‘specials’ die we op klantwens maken, zijn soms heel specifiek en een uitdaging. Daarvoor moeten we goed ons huiswerk doen en veel uitzoeken, dat doe ik graag. Het maakt me niet uit wat ik moet opbouwen, als ik er technisch maar achter kan staan. Om bij te blijven kunnen alle monteurs cursussen en bijscholing volgen. Die worden vaak verzorgd bij de Liebherr-fabrieken in Duitsland, Frankrijk en Oostenrijk.”

Ambities voor de toekomst
Naast zijn werk heeft Wouter nog een andere uitdaging. “Sinds 1,5 jaar ben ik de trotse vader van een mooie dochter. Dat is een grote verandering. Het leek me spannend om een gezin en werk te combineren, maar ik merk nu al dat dit goed loopt.” De 33 jaar jonge vader heeft de ambitie om te blijven leren. “Wat ik in mijn baan ook leuk vind, is de interactie met klanten en collega’s: een stukje vrijheid, dingen regelen, jongens helpen en als vraagbaak dienen. Ik voel me verantwoordelijk, heb het hier hartstikke naar mijn zin en er zijn voldoende mogelijk-heden om me te blijven ontwikkelen. Dus wat wil je nog meer?”

Nieuwe functie sinds coronatijd: service coördinator

“Ik had aangegeven dat ik graag wilde doorgroeien en werd door de manager benaderd of ik geïnteresseerd was om service coördinator te worden.” Daar hoefde Wouter niet lang over na te denken en inmiddels zitten we al weer een half jaar verder. Wouter: “Het werk bevalt goed! Als service coördinator regel ik onderhoud, storingen en calamiteiten. Mijn monteurservaring helpt me goed in deze functie. Op de eerste plaats de machinekennis, maar ook de ervaring hoe dingen binnen ons bedrijf reilen en zeilen is een groot pluspunt voor deze functie.”

Hollen en stilstaan
Wouter vertelt enthousiast over zijn nieuwe baan: “Het is een kwestie van hollen en stilstaan. Het leuke van dit werk is dat het heel gevarieerd is. Soms ben ik bezig met één klant op een dag, soms wel met 20. Geen dag is hetzelfde. Iedere dag helpen we klanten die tegen een probleem aanlopen of iets willen. Dat varieert van het inplannen en afspreken van onderhoudsbeurten, tot machines die stilstaan en zo snel mogelijk weer operationeel moeten zijn. Samen met mijn collega’s denken we met de klant mee, om zo goed mogelijk service te verlenen en monteurs op pad te sturen. Dat beperkt zich niet alleen tot de werktijden, want alles wat je regelt moet je goed doen. Ook ’s avonds en op zaterdag houd ik dan de vinger aan de pols; een belletje naar de monteur is dan een kleine moeite.

Creatief met oplossingen
Ik werk hier samen in een team van vier service coördinatoren. Iedereen heeft zijn achtergrond en sterke punten. De een heeft meer overzicht in de totaalplanning, terwijl een andere collega weer iets meer technisch georiënteerd is. Samen zijn we een goed team, dat elkaar ondersteunt en helpt. Het werk is erg leuk, ik kan daar veel in kwijt. Mensen onderschatten de functie wel eens en denken er te gemakkelijk over. Het werk is veel regelen en soms wel écht stressen. Je moet met veel aspecten rekening houden, want er hangt best veel van af. Het vraag dat we soms creatief moeten zijn in het bedenken van oplossingen, om de klanten zo optimaal mogelijk te bedienen.”

Storingsdienst
Een onderdeel van het werk is de 24/7-storingsdienst. “Eens per vijf weken wordt de telefoon na werktijd naar mij doorgeschakeld. Voor urgente zaken ben ik dan het aanspreekpunt en organiseer ik dat monteurs op pad kunnen om service te verlenen. Door mijn ervaring kan ik me op voorhand goed inleven en de situatie inschatten. Is er hitte of bijvoorbeeld slecht weer? Dan kan dat invloed hebben op de planning. Het is leuk om te merken dat mijn ervaring als monteur hierbij goed van pas komt!”