De afgelopen 3 jaar heeft Heijmans veel ervaring opgedaan met de nieuwe stage 5 motoren van Liebherr. Dat beviel uitstekend, waardoor de samenwerking met Wynmalen & Hausmann geïntensiveerd werd. Recentelijk zijn twee emissie-loze elektrische R 922 (22-24 ton) graafmachines besteld en één emissie-loze elektrische mobiele A 916 (16-17 ton).

Peter Schellekens is als senior inkoper verantwoordelijk voor al het materieel van de divisies van Heijmans. Met 23 jaar ervaring kent hij het bedrijf en de opdrachtgevers als geen ander. “We hebben gedurfde doelstellingen voor duurzaamheid tot speerpunt gemaakt. We zien dat opdrachtgevers hier in toenemende mate om vragen, daar spelen wij op in. Hoewel de wetgever soepeler is met zijn eisen, willen we als toonaangevend bedrijf voorop lopen. We kiezen bij nieuwe investeringen voor motoren met de hoogste/beste emissienorm, of emissie-loos waar mogelijk. Bij de aanschaf van nieuw materieel kijken we goed naar de TCU: total cost of usage. Aanschaf, brandstofverbruik, onderhoudskosten, stilstand, restwaarde en ook de voorkeur van de machinisten wordt meegenomen in de aankoopbeslissing.”

Ervaring stage 5 motoren
Collega Olaf Willemse is PMC-leider grondverzet & grondstoffen en ook lovend over de stage 5 motoren van Liebherr. Olaf vertelt: “Het gevoel bij de Liebherr machines van de laatste jaren is heel goed. In het verbruik zijn deze machines ook erg positief.” De product-markt combinatie grondverzet & grondstoffen werkt landelijk voor alle bedrijfsonderdelen van Heijmans, externe partijen en directe opdrachtgevers. Dijkversterking, tunnelallianties, lijninfra projecten, parkeergarages: voor het complete pakket aan grondverzet-activiteiten worden zijn machinisten ingezet. Olaf heeft een duidelijke voorkeur voor de nieuwste generatie motoren en ervaart voordelen uit onverwachte hoek. “We werken met vaste machinisten voor onze machines, die zijn hier heel tevreden over. Toen in de markt bekend werd dat er bij Heijmans nieuwe Liebherr machines zouden komen liep het storm met sollicitaties, wel meer dan 10. Bij navraag bleek de aanschaf van deze machines -met vaste machinist- de reden. De investering heeft voor ons een duidelijk positieve uitstraling.”

Olaf: ”Deze wereld is klein en na het bestellen van de nieuwe graafmachines liep het storm met open sollicitaties.”

Alleen maar A-merken
Als gerenommeerd bedrijf kiest Heijmans er bewust voor om alleen met A-merken te werken. Peter: “Liebherr is zeker zo’n kwaliteitsmerk en toen ik hier als jonge gast binnenkwam, waren er al Liebherr machines. Een aantal jaren hebben we wat minder met elkaar gedaan, maar sinds 3-4 jaar weten we elkaar weer te vinden en Liebherr doet het goed in vergelijking met andere A-merken. We vinden het belangrijk hoe de machine wordt gebouwd, de manier van bedienen, de service: het is allemaal van hoog niveau. Dat geldt ook voor het meedenken en meebewegen door Wynmalen & Hausmann, die mee investeert in de toekomstige generaties machines. Omdat de samenwerking heel prettig is, zijn we voor de nieuwe generatie emissie-loze machines écht voor Liebherr gegaan.”

De afgelopen drie jaar is er bij Heijmans veel ervaring opgedaan met verschillende nieuwe Liebherr machines met stage 5 motoren: de R 930 (32 ton), R 936 compact (37 ton) en R 926 compact (27/28 ton). Machinist Guido van Gestel werkt hier met zijn Liebherr R 930 aan de uitbreiding van Greenport Venlo.

Duurzaam emissie-loos
De drie door Heijmans bestelde emissie-loze machines kunnen Peter en Olaf goed gebruiken. Olaf: “We zien een duidelijke trend bij nieuwe uitvragen en raamcontracten naar emissie-loos materieel. Meestal is dat minimaal 10%, met name bij grote opdrachtgevers als Rijkswaterstaat, de waterschappen en ProRail. Dit zijn de koplopers in Nederland die samen met hun partners het goede voorbeeld willen geven voor duurzaam werken. Bij de lagere overheden komt dit door de hogere kosten nu nog minder voor. Nederland loopt samen met Scandinavië vóór bij de elektrificatie van grondverzetmachines. In de rest van de wereld is dit onderwerp niet actueel, waardoor het marktaandeel héél erg klein is. Daarom worden er in dit segment nu nog geen elektrische machines ‘af-fabriek’ geleverd, waardoor er altijd moet worden omgebouwd en ze een stuk duurder zijn.”

Diesel weg, elektrisch terug
Het partnerschap voor de emissie-loze machines bestaat naast Heijmans en W&H/Liebherr ook uit leverancier UMS (Urban Mobility Systems). Dit bedrijf is gespecialiseerd in de ombouw van vrachtwagens en bouwmachines naar elektrische versies. Peter: “De twee R 922 graafmachines en mobiele A 916 worden voorzien van diverse opties en door Liebherr gebouwd. Vanuit de fabriek verleent Liebherr alle medewerking om de ombouw zo soepel mogelijk te laten verlopen. Bij de aansturingssoftware wordt hier al rekening mee gehouden, zodat UMS de machines gemakkelijk kan ombouwen naar batterij-elektrisch (BE). De uitrusting van de R 922 rupsgraafmachines bestaat uit 3 accu’s van 130 kWh, totaal 390 kWh. Daarnaast is er voor iedere machine een extra set accu’s. In de praktijk gaan we ervaren hoe dit werkt.”

Peter: “Het commerciële belang voor de lange termijn staat altijd voorop. De voorkeur van onze machinisten en positieve ervaringen van onze onderaannemers hebben we meegenomen in de aankoopbeslissing.”

Opleiden voor veiligheid
Veiligheid staat volgens Peter bij Heijmans altijd op nummer 1. “We doen het veilig, of we doen het niet” benadrukt hij. “Dat geldt zeker bij de omschakeling naar elektrisch. We werken hier met groot spul, de machines werken op een voltage van 700 V. Daarvoor zijn nieuwe wettelijk eisen en regelgeving van toepassing: norm 9140 voor werken met geëlektrificeerde voertuigen en PGS-richtlijnen voor accu-aangedreven machines. Wij vinden dat we hieraan moeten voldoen en de risico’s moeten uitsluiten door goede opleidingen.” Voor Olaf betekent dit een verandering voor zijn machinisten: “We willen dat de mensen veilig en verantwoordelijk met de nieuwe machines werken. Zij gaan ook zorgdragen voor taken als het wisselen van de batterijen, dat is niet iets wat iedereen zomaar mag doen. Dan helpt het dat we vaste machinisten op de graafmachines hebben. Via Heijmans Academie gaan zij eerst de benodigde trainingen volgen en certificeringen halen: ons vakgebied is volop in ontwikkeling!”

Samen sterker
Waar Peter en Olaf het zeker over eens zijn, is de prettige samenwerking en ondersteuning door W&H. Olaf: “De Service & Onderhoud is goed, samen vinden we altijd de juiste oplossing. Die betrouwbaarheid is vooral belangrijk voor onze machinisten en materieel planner. De organisatie van W&H is landelijk, waarbij er onderling goed en adequaat wordt geschakeld.” Peter vult aan:  “Ze denken proactief met ons mee, spelen in op de actualiteit en zijn snel met hun reacties. Dat is prettig want we kunnen het niet alleen, we hebben hierbij de hulp nodig van onze klanten, leveranciers en onderaannemers.”

Olaf: “Ik vind dat W&H het goed doet, ben positief over hoe ze service leveren. Bij andere bedrijven kan de mentaliteit per regio verschillen, wat vooral opspeelt als men het druk heeft.”