Vanuit de vestiging, gelegen op een steenworp afstand van het pittoreske Volendam, levert W&H Purmerend service aan klanten in Noord-West Nederland. Gelegen in de regio IJmond worden vanuit de werkplaats nieuwe machines bedrijfsklaar gemaakt en aangepast aan de wensen van de klanten. Nol Pordon is voorman werkplaats op de vestiging.

Levering totaalpakket
”Mijn rol als voorman werkplaats is om onze klanten de beste service te bieden. Dat betekent dat ik van het begin tot het einde bij de machines betrokken ben. Wat het leukste daaraan is? Alles!” vertelt Nol enthousiast. Naast het bedrijfsklaar maken van machines heeft Nol nog meer taken. “Ik begeleid ook nieuwe jongens tot ze volledig kunnen meedraaien in het serviceteam van vier mannen, en bied ondersteuning voor de buitendienst. De interne communicatie tussen de monteurs is uitstekend. Onze onderlinge samenwerking zorgt ervoor dat we efficiënt werken. We hebben de beschikking over vier bussen, een planner, en een werkplaats waar ik als monteur werk.”

Bedrijfsklaar met maatwerk
Nol geniet van de diversiteit in zijn werk en de betrokkenheid bij het gehele proces. Hij legt uit: “Vanaf het begin bespreek ik samen met de verkoper en klant de specifieke wensen voor een nieuwe machine. Het grootse deel van mijn werkzaamheden is het aanbrengen van draai-kantelstukken en opbouw van overdruk in de cabine. Naast de geleverde standaard onderdelen uit het centrale magazijn in Heteren, koop ik de overige en speciale delen in. Ook maak ik zelf beugels en montagedelen en zorg ik dat alle benodigde onderdelen gespoten worden. Zodra alles compleet is begin ik met het assembleren van de machine. Tussendoor komt de klant regelmatig langs om een kijkje te nemen. Bij de oplevering geef ik instructies en zorg ik voor een soepele overgang. Een paar dagen later contact ik de klanten nog even om te controleren of alles naar wens is.”

Nol: “Draaikantelstukken aanbrengen is een specialiteit. Er is hier veel kennis in huis over de verschillende merken en varianten.”

Service en klanttevredenheid
Wat betreft service en klanttevredenheid legt Nol trots uit: “In 2007 ben ik bij W&H begonnen. De Liebherr machines ontwikkelen zich continu door, en voor het bedrijfsklaar maken en afbouwen kan ik met mijn technische kennis goed uit de voeten. Na de oplevering blijft ons team gedurende de levensduur van de machines service verlenen op locatie. Met meerdere monteurs kunnen we snel schakelen en voldoen aan de behoeften van onze klanten. Dat zorgt ervoor dat onze machines hun werk doen bij mooie klanten. Bijvoorbeeld op het terrein van Tata Steel, in de Amsterdamse haven en bij veel grondverzet- en recyclingbedrijven in de regio. Het feit dat klanten steeds terugkomen, zelfs na het proberen van andere merken, geeft me veel voldoening en benadrukt het belang van een goed product en uitstekende service.”

Gaan voor duurzaamheid
Naast zijn werk deelt Nol ook een passie voor groene energie, zo onthult hij. “In mijn vrije tijd ben ik graag bezig met het sleutelen en testen van windenergie- en zonnepaneelsystemen. Ik voer verschillende experimenten uit om energie op te wekken en te ontdekken wat er mogelijk is met zelfopgewekte energie.” Als Nol niet in de werkplaats is te vinden, brengt hij ook graag tijd door op het water: op zijn ‘Lange Dijker Akerschuit’ van 8 meter. Deze heeft hij compleet opgeknapt en de dieselmotor zelf gereviseerd, waardoor hij nu “vaart als een jacht!”, aldus Nol.