Skip to main content

In 2025 viert Wynmalen & Hausmann haar 150-jarig bestaan. Iemand die een flink stuk van die historie heeft meegemaakt is Henk van Donselaar, parts manager bij de W&H groep in Heteren. “Mijn rol draait niet om het verkopen van zoveel mogelijk onderdelen. Ons doel is dat de machines van onze klanten zo efficiënt en langdurig mogelijk draaien. Daarmee blijven de exploitatiekosten laag, daar doen we alles voor.”

In 1990 kwam Henk officieel in dienst bij Wynmalen & Hausmann in Rhenen, na hier eerder ook al stage te hebben gelopen. “Ik begon bij de servicedienst, waar ik samenwerkte met twee andere planners. Het productenpakket was toen veel breder dan nu: van walsen, tot intern transport en zelfs autolaadkranen. Alles ging nog op papier zonder digitale systemen. Orders klaarmaken, inplannen, onderdelen op order en zorgen dat deze bij de monteur kwam. Dat was flink organiseren.”
Na een paar jaar in Rhenen gewerkt te hebben, verhuisde Henk met het bedrijf naar een nieuwbouwpand in Veenendaal. Het was een periode van verandering én groei, waarin hij alle ins en outs van de machines leerde. “Daar heb ik de overstap gemaakt naar ‘parts’ en mocht ik meedenken over de inrichting van het nieuwe onderdelenmagazijn. Dat was mijn eerste stap richting het magazijnbeheer en de logistiek zoals we die nu kennen.”

Modern en efficiënt: het onderdelenmagazijn in Heteren
Van Veenendaal verhuisde het bedrijf in 2003 naar Heteren, waar het de locatie deelde met andere bedrijven. “We hadden hier goede contacten, maar de afstemming met andere huurders was wel even wennen.” Begin jaren 2010 volgde een management buy-out en koos het bedrijf nadrukkelijk voor grondverzet en wegenbouw. Henk: “Met Liebherr werd het productaanbod een stuk gespecialiseerder dan voorheen. Het aantal monteurs voor Liebherr is de afgelopen jaren enorm uitgebreid. De trilplaten en -stampers van Ammann maken ook nog steeds onderdeel uit van het assortiment.”

Henk van Donselaar: “Machinekosten laag houden is ons doel, niet het verkopen van veel onderdelen”

Sinds 2014 werkt Henk vanuit de moderne eigen vestiging in Heteren. “We hebben hier een heel efficiënt ingericht magazijn, voorzien van tienduizenden artikelen. Met een geautomatiseerd schuifladensysteem dat alle onderdelen op grijphoogte naar voren brengt. Het magazijn is kleiner dan voorheen, maar volledig geautomatiseerd en slim in de hoogte ingericht. Het draait om snelheid en betrouwbaarheid.”

Niet verkopen om het verkopen
Wat Henk typeert, is zijn klantgerichte blik. “Als iemand onderdelen bestelt, bellen we soms even terug: ‘Gaat het om een onderhoudsbeurt? Dan zijn er geen zes maar waarschijnlijk slechts twee stuks nodig.’ We willen niet dat klanten met onnodige voorraad blijven zitten. Wij denken mee, zodat hun machines blijven draaien zonder onnodige voorraadkosten.”

Nachtlevering
De bevoorrading van monteurs in de nacht, die nu steeds meer gemeengoed wordt, is bij Wynmalen & Hausmann al jaren de standaard. “Dat deden we in Veenendaal al. Die service is volledig door-ontwikkeld: als een klant vóór 16:00 uur bestelt, wordt het de volgende ochtend vóór 8:00 bezorgd of ligt het ’s ochtends vroeg bij onze monteurs in de bus. Het maakt daarbij niet uit of het nu uit Heteren komt of via Liebherr uit Duitsland: alles wordt ’s nachts aangeleverd. Die betrouwbaarheid maakt het verschil, ook dat hoort bij service. Net als de 24/7 storingsdienst die ook in het weekend van onderdelen wordt voorzien.”

Henk: “We willen zo efficiënt mogelijk voor de klant produceren, zowel logistiek- als kostentechnisch.”

LIEFDE VOOR MINING MACHINES

Een opvallend deel van Henk van Donselaars werk speelt zich af in de wereld van mining en baggeren, een niche waarbij Henk voor W&H de Benelux bedient.

“Wereldwijd levert Liebherr grote machines voor mijnbouw, maar in de Benelux gaat het bij mining om gespecialiseerde graafmachines op baggerschepen,” vertelt Henk. “Die worden gebruikt voor het uitdiepen van havens, het egaliseren van zeebodems, het beschermen van kabels en leidingen en bij windmolenparken op zee.” De machines die daarvoor worden ingezet zijn indrukwekkend, echte reuzen: “Een gewone Liebherr 914 graafmachine weegt zo’n 14 ton. De miningmachines op de schepen kunnen tot wel 385 ton wegen, met een bakinhoud die kan oplopen tot wel 25 kuub! Dat is echt een wereld van verschil,” zegt Henk.
Deze specialistische machines worden vooral geleverd aan de grote baggeraars van de wereld. “Zij werken met schepen die honderden miljoenen kosten. Dan moet alles betrouwbaar zijn, stilstand is heel erg kostbaar.”

Een kleine wereld met grootse projecten
Wynmalen & Hausmann begeleidt deze langlopende projecten vaak van begin tot eind, in nauwe samenwerking met Liebherr. “We doen niet alleen de levering en aftersales, maar ook het grootschalige onderhoud. Machines draaien soms meer dan 60.000 uur. Bij groot onderhoud wordt veel preventief vervangen, je wilt op zee niet misgrijpen.” Een deel van de revisies van componenten gebeurt in Heteren, in een speciale werkplaats. “Regelmatig gaan onze monteurs ook zelf aan boord, wereldwijd. Momenteel zijn dat er twee, maar laatst waren er nog zes collega’s in Denemarken. Ook onderhoud in landen als Mexico en Taiwan is geen uitzondering. Het is technisch uitdagend werk, en in de baggerwereld kent iedereen elkaar. Dat maakt het mooi én persoonlijk.”

Henk: “Als je voor de grote baggeraars van de wereld werkt, moet het betrouwbaar zijn. Stilstand is heel erg kostbaar.”

Loyaliteit en korte lijnen
Wat Henk waardeert aan Wynmalen & Hausmann, is de sfeer en structuur van het bedrijf. “We hebben gewoon een mooi, gezond bedrijf, met supergoede collega’s. Een platte organisatie met korte lijnen: je krijgt hier veel verantwoordelijkheid én vertrouwen. Veel collega’s, zoals ikzelf, werken hier al tientallen jaren. Dat zegt veel over hoe het hier is.” De samenwerking met collega’s beschouwt hij als een groot goed. “We hebben collega’s zien doorgroeien van parts naar verkoop of de technische dienst. Dat is voor onze afdeling dan misschien niet fijn, maar wel goed voor het bedrijf en voor de mensen zelf. Je krijgt hier de ruimte om je te ontwikkelen, zolang je initiatief toont.”

“Je leert het vak niet uit een boekje”
Na 35 jaar in het vak weet Henk waar hij over praat. “Je leert dit werk door ervaring op te doen, fouten te maken, en te blijven vragen. Ik voel me hier nog steeds prettig, omdat ik iets kan betekenen. Niet alleen voor klanten, maar ook voor collega’s. En zolang ik dat kan blijven doen, zit ik hier goed.”