Het zat er bij Jack Elenbaas al op jonge leeftijd in; de liefde om te sleutelen aan grote machines. Na een korte mbo snuffelstage bij W&H Hoogerheide startte Jack hier in september 2013 een bbl werk-/stagetraject in de werkplaats. Om na 5 jaar mét ervaring en kennis met de servicebus op pad te gaan.

Na aanvankelijk gestart te zijn met een opleiding landbouwmechanisatie, ontdekte Jack tijdens zijn stage het grondverzet. Dat bleek helemaal zijn ding. Jack’s grote droom was om met de servicebus op pad te gaan, om klanten met problemen te helpen. Hoe sneller hoe liever. Jack vertelt: “Als ongeduldige jonge gast kón het allemaal niet snel genoeg gaan. Achteraf gezien ben ik enorm dankbaar voor de overgangsfase voordat ik naar buiten mocht. Daardoor heb ik echt een zachte landing gehad. Ik ben erg blij met die goede begeleiding vanuit het bedrijf, anders hou je het gewoon niet vol. Je hebt vertrouwen nodig om je werk goed te kunnen doen en het is ook belangrijk dat je weet hoe je bij klanten overkomt. Die ervaring heb ik nu.”

Fijne combinatie van uitdaging en routine
In het begin waren het best lastige zaken om op te lossen. Die lastige zaken benoemt hij nu als de uitdaging in zijn werk. Jack: “De moeilijkste klussen zijn de mooiste! Dan komen écht je kwaliteit en ervaring eruit. Inmiddels heb ik de benodigde kennis en ervaring opgebouwd om goede service te verlenen. En weet ik wanneer ik -als ik dit en dat gedaan heb- contact moet opnemen met andere specialisten of de fabriek. Elektrische/hydraulische storingen zijn de moeilijkste. Je moet veel meten in de machines en na verloop van tijd ga je wel aanvoelen waar een probleem vandaan komt. Dat is vermoeiend. Je merkt ’s avonds dat je lichaam dan op een andere manier gewerkt heeft, het is meer dan alleen fysiek vermoeiend. De combinatie van uitdaging afgewisseld met een stuk routine, is het leukst om te doen. Als ik twee dagen storing heb gehad ben ik blij om een machine een onderhoudsbeurt te geven.”

Jack: “Een team moet! Als het erop aan komt kunnen we elkaar om 12 uur ’s avonds nog bellen en staan we klaar voor elkaar.“

Ons serviceteam is écht een team
Jack kan niet nalaten om te verwijzen naar de letters ‘serviceTEAM’ op zijn bus. “Want dat staat er niet voor niks op, zo is het echt. Het is de samenwerking waar het bij ons om draait: tussen de binnen- en buitendienst en ook samen met de klant. Wat dat betreft is het serviceteam niet alleen de monteur, maar is het ook echt een team. Onze mensen op kantoor denken net zo goed mee. Je kunt ze ook altijd bellen, dat is belangrijk. Vanuit kantoor worden we prefect ondersteund, met een stuk werkvoorbereiding om met de juist materialen op pad te gaan.” Wat bij W&H Hoogerheide meehelpt is het lage verloop onder de medewerkers. Het zijn allemaal oudgedienden met veel kennis. Jack vervolgt: “Onze binnendienst zorgt dat de spullen geregeld zijn en informeert ons hoe en wat. De uitvoering is belangrijk, maar degene die het voorbereiden zijn voor ons óók heel erg belangrijk en maken veel verschil.”

Van Zeeland tot Tilburg tot Vlaanderen
De W&H vestiging voor Zuidwest Nederland bestaat uit een team van bijna 20 man: zes monteurs in de centrale werkplaats, zeven monteurs in de buitendienst, twee planners die ook de werkvoorbereiders doen, twee man voor het magazijn en verkooponderdelen, een administratief medewerkster, een vertegenwoordiger en een vestigingsmanager. De vestiging heeft een groot werkgebied: van Zeeland, Goeree Overflakkee, West- en Midden-Brabant tot pakweg Tilburg, tot in het zuiden het Vlaamstalige deel van België tot aan de Franse grens. “We komen dus ook wel eens in Brussel, Gent en Charleroi” weet Jack.

Integrale blik op machines
Dat klanttevredenheid het allerbelangrijkste is ondervindt Jack ieder dag. Jack licht toe: “Is een machine kapot? Dan repareren we hem zo snel mogelijk om de klant tevreden te houden. Klanten in onze branche zijn best merkentrouw en gek van een merk. Dus als bij Liebherr het totaalplaatje van product en service goed is, blijven ze graag klant.” De meerwaarde van een ervaren serviceteam wordt volgens Jack erg gewaardeerd. “Met de buitendienst komen we overal. Wanneer wij een onderhoudsbeurt geven kijken we ook even integraal naar de hele machine, met vaak nog een stukje advies voor de klant: ‘Over 500 uren zou ik hier of daar op letten, want dat zou dan een rol kunnen gaan spelen of vervangen moeten worden.’“

Jack: “Na mijn snuffelstage was het helemaal duidelijk: het is mooi werk en een mooi merk!”

Zin in de toekomst
Jack heeft het uitstekend naar zijn zin bij W&H en kijkt uit naar de toekomst. “Inmiddels heb ik alle cursussen gehad om ook met elektrische machines aan de slag te kunnen gaan. De kennis en certificaten heb ik allemaal, ik mag overal naartoe. Ervaring met geëlektrificeerde machines bouwen we vast heel snel op als we die in de praktijk gaan tegenkomen. Werken met elektriciteit is anders dan met diesel. Zaken als PBM’s zijn goed geïnstrueerd, anders kun je niet veilig werken.” Voor monteurs als Jack zijn die nieuwe technieken zeer interessant. ”Zaken als elektromotoren en batterijpakketten zijn echt nieuwe toevoegingen in ons werk. Dit betekent dat wij daarin investeren om het werk te kunnen doen. In ons werk is er altijd verandering: andere software, diagnoseprogramma’s, techniek… leuk!”