Al weer 2 jaar werkt Stefan de Jong bij Wynmalen & Hausmann als accountmanager voor Midden-Nederland. “Het bevalt me super bij W&H! Ik werk met mooie producten en klanten, in een leuk team van 10-12 vertegenwoordigers, binnen een organisatie met héle korte lijnen. Beslissingen nemen we hier snel en simpel, gewoon samen om de tafel.”

Na zijn opleiding werktuigbouwkunde startte Stefan als monteur bij een fabrikant van asfalteringsmachines, om hier vervolgens door te groeien naar verkoop en advies. 15 jaar later maakte Stefan de overstap naar W&H/Liebherr. Stefan: “Grondverzet kende ik bij mijn overstap vanaf de zijlijn: hoe het werkt en ook een stuk van de techniek. De specificaties kende ik natuurlijk niet, die heb ik me bij W&H eigen gemaakt.”

Ruimte voor eigen invulling
Bij zijn start stapte Stefan niet in een gespreid bedje. “De vrijheid om zelf mijn rol te ontdekken en die in te vullen zonder allerlei protocollen is leuk en vrij, dat past bij mij. Ik heb mijn eigen weg kunnen volgen en gelegenheid gekregen om de organisatie en producten goed te leren kennen: klanten benaderen, bezoeken, elkaar leren kennen en samen een basis opbouwen. Een deel van de klanten kiest specifiek voor de voordelen van Liebherr als kwaliteitsmerk. Een ander deel is minder merkentrouw en gaat écht voor de complete klantrelatie. Voor hen speel ik als accountmanager een belangrijke adviserende rol. Daarbij staat transparantie centraal, en wat op de langere termijn het beste is voor de klant.”

Stefan: “Goed luisteren, je verdiepen in het bedrijf, kijken wat voor werk ze doen en begrijpen wat voor machines ze nodig hebben”

Uitgetest en afgestemd
Dat transparantie en duidelijkheid voor iedereen belangrijk is, kwam Stefan zelf ook snel achter. Stefan: “In het begin werd ik door bestaande klanten getest. Een valkuil die ik tegenkwam is dat ik niet precies wist wat standaard is, wat aanvullende wensen zijn en hoe dingen in het verleden gelopen zijn. Klanten wisten dat zelf ook niet altijd, maar willen je natuurlijk wel testen. Dat maakt het spel leuk! Je lost het op door de onderdelen eerlijk te bespreken en hier goed de tijd voor te nemen. Ook bij de opdrachtbevestiging is het belangrijk dit soort punten nog een keer goed door te nemen: wat zit er wél op een machine en wat zit er niet op? Alles om de verwachtingen zo goed mogelijk te managen voor tevreden klanten.”

Ontwikkelingen
Om klanten goed te adviseren is het belangrijk om voorop te lopen met de nieuwste ontwikkelingen. “Daarom worden we continu bijgeschoold en is het prettig om bijvoorbeeld Bauma te bezoeken” vertelt Stefan. “Mobiel grondverzet staat bij veel van wat ik doe voor mij op 1: kranen op banden en rupsbanden, en laadschoppen. Je leert hier de nieuwe producten beter kennen en krijgt nog meer ‘Liebherr-bloed’, want wat hier staat is indrukwekkend! Het is natuurlijk ook leuk, zo werkt het: hard werken en een uitje. Want alles wat je met plezier doet hou je veel langer vol, haha!”

Arien Berens werkt bij Cornelisse. Hij is de machinist van de door UMS geëlektrificeerde Liebherr A916 BE en weet nog een ander opvallend voordeel te benoemen: “Deze machine is ongelofelijk veel stiller dan een gewone diesel, luister maar!”

Stefan: “Mijn rol als accountmanager is er voor klanten te zijn, te helpen en ze aandacht te geven. Dat vraagt tijd en moeite maar dat doe ik graag, zo groeit de relatie.”

Delen van ervaringen
“Dat er veel interesse is in de grote innovaties van deze tijd, merkt ook Stefan. “Per dag probeer ik 1 á 2 afspraken met vaste relaties te maken en bezoek ik ook potentiele nieuwe klanten. Daarbij merk ik dat er veel vragen zijn over elektrisch. Het delen van onze ervaringen op dit terrein is hot. Relaties volgen dit op de voet en hebben veel vragen over de geëlektrificeerde mobiele Liebherr A916 en Liebherr R922 rupskraan. Een groot voordeel van deze machines is dat er geen CO2 uitstoot is, waardoor bouwprojecten kunnen doorgaan die anders zouden stilliggen.”

Terugkoppeling uit de praktijk
“Een van Stefans klanten die met een mobiele geëlektrificeerde Liebherr A916 BE werkt, is Cornelisse BV uit Elst (Utr). Stefan: “Deze machine is in juli 2022 in gebruik genomen en volgens de klant draait hij boven verwachting. Het bedrijf had al ervaring met een elektrische machine van een ander merk, maar de Liebherr gaat blijkbaar langer mee, waardoor bijvullen overdag negen van de tien keer niet nodig is. En de prestaties zijn 1-op-1 te vergelijken met diesel, dus dat doet hij ook heel goed.”

Firma Van der Heijden uit Kapel-Avezaath voert hovenierswerk uit in Zoelen. Volgens machinist Benjamin is zijn Liebherr A916 Compact ideaal wendbaar voor kleine ruimtes zoals tuinen.