Sinds 2019 wordt in opdracht van Rijkswaterstaat door bouwconsortium Levvel (BAM, Van Oord en Rebel) hard gewerkt aan de Afsluitdijk. Het doel is om de 32 km lange waterkering klaar te maken voor de stijgende zeespiegel. Wiebe Rozema is één van de mensen die helpt om de Afsluitdijk te verhogen. Met zijn -van alle gemakken voorziene- Liebherr TA230 is het ‘mooi werk’, vertelt Wiebe. “Al 1,5 jaar ben ik één van de chauffeurs op de Afsluitdijk. De dijk wordt versterkt en wordt over de gehele lengte zo’n 2 meter hoger.”


Van rupskraan tot dumper
Als kereltje van 8-9 jaar oud was Wiebe al gefascineerd van grote machines en techniek. “Ik werk sinds ’86 met Liebherr in het grondverzet: veel op bulldozers en later op de rups-kraan 924 compact. Toen ik last kreeg van mijn rug, bood werkgever Gebr. Kok uit Bakkeveen mij de gelegenheid om over te stappen op een dumper. Dat was een Liebherr TA230. In januari 2021 heb ik als een van de eerste chauffeurs in Nederland de nieuwe TA230 van Gebr. Kok in gebruik mogen nemen. Deze bevalt geweldig! Inmiddels werken we hier al met 5 machines van dit nieuwe type en voer ik dagelijks tot wel 45 ritten uit van een kleine 20 kuub.”

Vooruitgang en comfort
Volgens Wiebe is er veel vooruitgang geboekt. “Bijvoorbeeld de uitzonderlijke voorasvering, ik ervaar aanzienlijk minder gestuiter dan voorheen. Dat is geweldig voor het behoud van de machine én van de man erin! Bij werken op zand is het vooral in de natte periode slecht, soms zak je helemaal door tot op de as. Dat is nu geen grote belasting meer, zeker in combinatie met de geweldige Grammer stoel. Die is helemaal op maat instelbaar en bijzonder prettig: met stoelverwarming en in de rug opvulbaar tot de perfecte zitpositie.”

Optimaal zicht rondom
Een belangrijke verbetering vindt Wiebe dat hij nog soepeler schakelt dan zijn voorganger. En hij roemt het verbeterde zicht. ”Ten opzichte van de het oude type is het zicht echt verbeterd. De voorganger had een grotere neus, nu zie ik de motorkap helemaal niet. Het is een flinke jongen en veel zicht is prettig voor de chauffeur.” Dat geldt volgens Wiebe ook voor de bredere banden van 750/65/R25. “Bredere banden zorgen voor meer wegcontact. Die solidere ligging is duidelijk merkbaar in het rijgedrag. Daardoor beweegt hij zijdelinks minder en valt er ook minder zand van de machine.”

Nieuw: bakverwarming en automatische vetsmering
Een andere noviteit is de bakverwarming. “De warme lucht van de uitlaat wordt aan de onderkant in de bak teruggeleid. Met name in de winter is dit gunstig voor de last, omdat dit voorkomt dat er zand op de bodem vastvriest. Maar waar ik als chauffeur écht blij mee ben is de automatische vetsmering. Voorheen moesten we een maal per week op de rug onder de machine, om de kruisen te smeren. Dit gaat nu automatisch: slechts het systeem vullen en de smering doet hij zelf, helemaal top!”