Bij de herontwikkeling van de Sliedrechtse haven is Van den Herik – Sliedrecht druk bezig met de aanleg van een haven. De haven is ten behoeve van dokken voor lange binnenvaartschepen voor Scheepswerf Boer uit Sliedrecht. Machinisten Rinus van den Berg en zijn leerling Jonathan Haeser zijn hier aan de slag. Ze werken met hun Liebherr 964HD rupsgraafmachine met ruim 40.000 uren op de teller op een ponton.

Rinus en Jonathan zijn al zo’n zes weken aan de slag in de haven. Rinus: “We zijn bezig met het uitgraven van het diepste gedeelte voor de dokken. We graven zes tot acht meter en kunnen als het nodig is zelfs tot 11 meter gaan. Als het uitgraven klaar is brengen we gevlochten zinkstukken op de bodem aan. Deze afwerking voorkomt dat de bodem door de kracht van de scheepsschroeven in beweging komt en beschadigd raakt.”

Oude rot in het vak Rinus van den Berg kent het machinistenvak als geen ander. “Vanaf mijn 16e ben ik aan de slag met graafmachines. Ik ben nu 62 jaar, dus tel maar na. In 1990 ben ik in dienst gekomen bij Van den Herik, bijna 28 jaar al weer. Daar ben ik gestart op een Liebherr 981 met twee motoren. Liebherr is altijd een goed merk geweest, daarom hebben we in 1994 gekozen voor de Liebherr 964HD rupsgraafmachine met een Liebherr V8 motorblok met 364 pk. Daar heb ik de eerste uren op gemaakt en hebben we nog geen dag spijt van gehad. Met deze machine ga ik nog wel even door, op naar de 50.000 uren!”

‘Op naar de 50.000 uren, onze Liebherr 964HD uit ’94 draait nog lekker’

Leerling en meester
Rinus verwacht nog een paar jaartjes te werken en zet zich in om mettertijd het stokje over te dragen aan iemand van de jongere generatie. Die heeft hij gevonden in de 20-jarige Jonathan Haeser. Rinus vertelt: ”Jonathan is een gemotiveerde jongen die niet stil kan zitten. Hij doet het hartstikke goed op de graafmachine en krijgt binnenkort zijn diploma. Op school leert hij de theorie en bij mij de fijne kneepjes van het vak. Hij is net geslaagd voor de 1000-uren onderhoudsbeurt.” Jonathan: ”Dat was een onderdeel van Onderhoud & Storingen. Storingen zijn veel lastiger te examineren, die laten zich niet zo goed plannen, haha.”

Improviseren en de handen uit de mouwen
Na al die jaren vindt Rinus het werk nog steeds leuk. “Ik heb het altijd een uitdaging gevonden om het moeilijkste werk te doen. Er is altijd wel een manier om de klus te klaren, ik ben ermee vergroeid. Het fijne van de Liebherr 964HD is dat hij ons nooit in de steek laat. Hij is heel betrouwbaar, een geweldige machine. Met de extra giek van 4,5 meter en een bak van twee kuub kunnen we 20 meter reiken met een zwenkradius van 40 meter. Dat maakt het werk gemakkelijk, al moet je op het water altijd goed nadenken en improviseren bij de dingen die je doet. Je moet deze machine ‘goed bij de hoorns vatten’, anders gaat de machine er met jou vandoor”.

‘Er is altijd wel een manier om de klus te klaren’

Afwisseling maakt het werk leuk
Over afwisseling in werk hoeft Rinus niet te klagen, dat zit wel goed. “Voor mijn werk zit ik vaak ver van huis; Nederland, België, Frankrijk, Duitsland. Door de week slaap ik op de boot, dat is mijn routine. Het werk varieert van graven en tillen, bodems egaliseren in havens, stenen plaatsen bij windturbines in de Noordzee, tot het afzinken van zinkstukken. Als het werk niet zo afwisselend was geweest, had ik het vast niet zo lang uitgehouden.”

Bommen en granaten
Naast het ‘gewone’ werk vertelt Rinus luchtig over het zoeken naar bommen, torpedo’s en zeemijnen. Rinus: “Ik heb ook vaak OCE-werk (Opsporing Conventionele Explosieven) uitgevoerd. Daarvoor gebruiken we speciale materieelstukken om in de diepte naar restanten uit de Tweede Wereldoorlog te zoeken. Deze opsporingswerken worden uitgevoerd met behulp van een speciale ‘prikstelling’ die gemonteerd wordt aan mijn Liebherr. Het zoeken naar Duitse en Engelse torpedo’s gebeurt soms tot op wel 10 meter diepte. Dat zijn van die acht meter lange sigaren met wel 250 kg springstof aan boord!”