Familiebedrijven zijn een belangrijke steunpilaar voor de Nederlandse economie en samenleving. Van der Bruggen uit Den Dungen (bij ‘s-Hertogenbosch) is hiervan een prachtig voorbeeld. Zo’n 45 jaar geleden is het bedrijf door vader Albert gestart met één graafmachine. Inmiddels delen Albert en zoon Dirk de leiding over dit succesvolle grondverzetbedrijf.

Grondlegger Albert en zijn vrouw May zijn nog steeds actief in het familiebedrijf. Albert: “Ik ben 70 jaar en vind het tijd om wat dingen over te dragen. Dirk doet feitelijk al de algehele leiding en zaken als het onderhoud, de GPS van de machines en inkoop van machines en onderdelen. Een neef van ons neemt de commerciële taken waar en Ruud, onze andere zoon, doet samen met mijn vrouw de financiën. Wat dat betreft is het een echt familiebedrijf: iedereen vindt wat en iedereen mag meepraten! Ook de machinisten hebben hier een stem. We vieren regelmatig dat iemand
25 of zelfs 30 jaar in dienst is.”

Groei in grondverzet
Aan de basis van het succes en de groei staan dumpers en rupsgraafmachines. Albert vertelt: “Vanaf de start van het bedrijf hebben we enorm veel gedaan voor grote infrastructurele en cultuurtechnische werken. Eerst was er de verbreding van de A2, gevolgd door de Betuwelijn en de HSL. Later waren er ook veel projecten voor de dijkverzwaring en -versterking in Nederland. Zo gingen we van de aanschaf van twee dumpers in ’85 naar een vloot van 28 dumptrucks met eigen chauffeurs en veel inhuur.”

Van der Bruggen: “Wat wij met de graafmachines doen is écht rupswerk.”

Rupskranen en laadschoppen
Toen deze megagrote projecten -met veel bulldozers en laadschoppen- na de economische hoogtij wat minder werden, kwamen er meer graafmachines bij Van der Bruggen. Dirk: ”Momenteel rijden we met 20 dumpers van Volvo. Na de piek van de Nederlandse dijkversterking hebben we ons aanbod verbreed. Dat hebben we gedaan met meer rupsgraafmachines voor de aanleg van industrieterreinen en woningprojecten, met W&H en Liebherr als vaste partners.” Albert vult aan: “Liebherr was voor ons geen onbekende, want in de beginfase hadden we al een mobiele Liebherr 921 en daarna de 902. In 2000 hebben we een Duits bedrijf overgenomen met onder andere drie Liebherr laadschoppen. Daar was veel ervaring aanwezig en over de jaren zijn we hierin meegegroeid. De eerste types waren de Liebherr L 561, 564, 574 en momenteel is dat de Liebherr 580 XPower.”

Zuinig brandstofverbruik
Na een uitstapje naar een ander merk heeft Van der Bruggen bewust voor Liebherr gekozen. Dirk licht toe: “We merkten dat het verbruik bij de machines van dat andere merk, flink hoger was. Toen we aan vervanging toe waren zijn we naar Liebherr overgegaan. Liebherr is één van de zuinigste met brandstof, daar zijn we blij mee. Een bijkomend voordelen bleek dat er bij Liebherr af-fabriek veel mogelijk is, zoals lange gieken, andere onderwagen en onderwaterkoppelingen, wat ook allemaal onder de garantie valt. En niet te vergeten: de machinisten zijn blij met Liebherr, dat is heel belangrijk in een familiebedrijf.”

Albert: “We hebben voor Liebherr gekozen omdat die één van de zuinigste is met brandstof en het totaalplaatje goed is.”

Keuze voor Europees
Dat de emissie-eisen steeds strenger worden kunnen ze bij Van der Bruggen over meepraten. “Bij zo’n aanschaf is het
belangrijk om goed te kijken hoe zuinig een machine is en wat de uitstoot is. Wij kijken naar het complete plaatje.” aldus Dirk. Albert vult aan: “Als het mogelijk is zijn wij voorstander van het gebruik van Europese machines. Niet dat die uit Japan of andere streken slecht zijn, maar we moeten onze Europese economie ook in stand proberen te houden. En het is handig voor de onderdelen, service en de contacten met Liebherr. Het hoeft dus ook niet per se de allergoedkoopste machine te zijn. Eigenlijk kun je na 15.000 uur pas kijken hoe concurrerend een machine is. Dan moet je zaken als onderhoud, stilstand, brandstofgebruik en de restwaarde in je totaalberekening meenemen. Dan zijn we blij met Liebherr is onze ervaring.”

Onderhoud en storingen
Voor advies en aanschaf van nieuwe machines heeft Van der Bruggen contact met de vestiging van Nemaasko in Nederweert (Limburg). Voor service en onderhoud is er ook veel contact met de hoofdvestiging in Heteren. Dirk: “Ons werkterrein is pakweg 120 km rondom ’s-Hertogenbosch: van de Maasvlakte tot een stukje Duitsland en van Lelystad tot een stukje België. Het regulier onderhoud van onze machines doen we zelf. Daarvoor hebben we twee monteurs, die in de werkplaats en vanuit onze servicetruck het onderhoudswerk doen. Voor calamiteiten, keuringen en ondersteuning bij storingen doen we een beroep op W&H. Die zijn dan vaak dezelfde dag nog ter plekke om het op te lossen, daar zijn we prima over te spreken”.

Dirk: “Over de W&H Service zijn we prima te spreken, die zijn vaak nog dezelfde dag ter plekke om een probleem op te lossen.”

Van der Bruggen beschikt over:

  • 2 laadschoppen, Liebherr 580 XPower
  • 13 rupsgraafmachines, Liebherr R 934, 936, 938, 945, 946, 950 en 966 (34-80 ton)